Harmonogramy to nic innego jak zbiór zasad jakie dotyczą pracownika i rozliczania jego godzin pracy.
Każdemu pracownikowi bądź grupie możemy przypisać harmonogram.
Wyróżniamy trzy rodzaje harmonogramów:
- Stały – pracownicy mają stałe godziny pracy np. 8 -16,
- Elastyczny – określamy pracownikowi widełki rozpoczęcia pracy oraz liczbę godzin do przepracowania.
- Tylko sumowanie – nie ma określonych godzin pracy, czas pracy liczony jest na podstawie zarejestrowanych zdarzeń.
Jak stworzyć harmonogram?
Aby stworzyć harmonogram należy wybrać zakładkę Plan Pracy – Harmonogramy – Dodaj Harmonogram.
Widok poszczególnych harmonogramów:
- Harmonogram stały:
- Harmonogram Elastyczny:
- Harmonogram „Tylko sumowanie” – pamiętaj, że ten harmonogram służy do prostego rejestrowania czasu pracy i nie możesz w nim ustawiać innych parametrów niż te widoczne poniżej.
Poszczególne zakładki w harmonogramie stałym i elastycznym:
- Analiza czasu pracy.
To właśnie tutaj określasz jak liczone mają być wszystkie parametry związane z rejestracją zdarzeń przez Twoich pracowników. Określ co ma dziać się kiedy pracownik przyjdzie szybciej, spóźni się, będzie pracował dłużej niż powinien.
Każda opcja ma przy sobie znacznik „i” – po najechaniu na niego kursorem wyświetli się informacja jak jej zaznaczenie będzie wpływało na rozliczanie czasu pracy osób w Twojej firmie.
Ty decydujesz!
- Nadgodziny i urlopy
Jeśli decydujesz się na rozliczanie nadgodzin swoim pracownikom w tej zakładce możesz określić wszystkie parametry związane z ich zaliczaniem. Podobnie jak w Analizie Czasu Pracy masz możliwość podejrzenia, co dany parametr oznacza najeżdżając kursorem na ikonkę „i”.
- Praca w nocy
Jeśli w Twojej firmie osoby zatrudnione pracują w godzinach nocnych w tym miejscu możesz odpowiednio skonfigurować im parametry, które tej pracy dotyczą. Istotne jest zaznaczenie wtedy „pracy między dobami” aby system poprawnie naliczał ciąg przepracowanych w tym okresie godzin.
- Przerwy i wyjścia służbowe
W tym miejscu ustawiamy wszystkie interesujące nas funkcje związane z przerwami oraz wyjściami służbowymi i ich rozliczaniem.
Pamiętaj, że system korzysta z danych jakie ustawisz w pierwszej zakładce a propos przerw.
- Zaokrąglenie czasu pracy
Chcesz aby system zaokrąglał rozpoczęcia i zakończenia pracy Twoim pracownikom tak, żebyś nie widział jednostkowych minut – to w tym miejscu ustawisz wszystko według własnych wytycznych.
- Ustawienia dodatkowe
Twoi pracownicy zapominają o rozpoczynaniu i zakończeniu pracy? W tym miejscu możesz określić automatyczne przypisywanie im godzin wg ustawień harmonogramu. Zaznaczenie „Ukrywaj wiersze, gdy pracownik był nieaktywny” spowoduje, że w dni bez rejestracji zdarzeń pracownik nie pokaże się na liście w raporcie okresowym.
Pamiętaj!
Jeśli zmieniasz ustawienia harmonogramu system domyślnie przeliczy dane do całego okresu zatrudnienia pracownika. Możesz ustawiać okresy trwania poszczególnych harmonogramów korzystając z określenia dat jego obowiązywania, poszczególnym osobom przez funkcję „przypisz harmonogram”
Jak przypisać, zmienić trwający lub harmonogram na obowiązujący od konkretnej daty dowiesz się tutaj.